Een nieuw parochielandschap
10 dekenaten

Een vernieuwd kerkenlandschap

In het vernieuwde dekenaat Wetteren werden vanaf 1 september 2018 de huidige parochies vervangen worden door 4 nieuwe pastorale samenwerkingsverbanden die ook de naam van "parochie" krijgen.
De nieuwe parochies vallen telkens samen met de de gemeentegrenzen van 2 gemeenten :

Parochie in Laarne-Wetteren - parochiekerk Sint-Gertrudis Wetteren
Parochie in Lede-Wichelen - parochiekerk Sint-Martinus Lede
Parochie in Merelbeke-Oosterzele - parochiekerk Sint-Pietersbanden Merelbeke
Parochie in Destelbergen-Melle - parochiekerk Heilig Kruis Heusden

De huidige werknaam van de nieuwe parochies werd samengesteld uit de namen van de gemeenten in alfabetische volgorde, maar werd inmiddels vervangen vervangen worden door een nieuwe, definitieve naam.

Parochie in Laarne-Wetteren - Gabriëlparochie
Parochie in Lede-Wichelen - Onze-Lieve-Vrouwparochie
Parochie in Merelbeke-Oosterzele - Heilige Moeder Theresa van Calcutta parochie
Parochie in Destelbergen-Melle - Emmaüsparochie

Emmaüs

De Emmaüsparochie

De  Emmaüsparochie op het grondgebied van de gemeenten Destelbergen en Melle wordt uitgebouwd rond drie kerkplekken waar blijvend een zondagsliturgie zal plaatsvinden.

• Sint-Martinus Melle
  • Onze Lieve Vrouw ter Sneeuw Destelbergen
  • Heilig Kruis Heusden

De kerk van Heilig Kruis in Heusden werd gekozen als parochiekerk omwille van haar centrale ligging.

De volgende kerken worden niet meer voor de eredienst gebruikt :

•St.-Bavo Gontrode: Er zijn geen erediensten meer. De kerk wordt momenteel gebruikt voor voordrachten. De kerk wordt uitgebaat door vzw Het Anker (samenwerkingsproject met De Heide en Caritas)

•O.L.Vrouw Onbevlekt Ontvangen Melle – Vogelhoek: is onttrokken aan de eredienst en overgenomen door het Sint-Franciscusinstituut te Melle. De parochie werd toegevoegd aan de parochie van Melle-Sint-Martinus

•Pius X – Destelbergen: Is onttrokken aan de eredienst en overgenomen door de  Pius X  school. De parochie werd toegevoegd aan de parochie Destelbergen OLV ter Sneeuw.

De kerk OLV van de Rozenkrans in Merelbeke-Flora ligt op het grondgebied van Merelbeke en maakt daarom deel uit van het kerkenplan in Merelbeke-Oosterzele. Het gedeelte van de parochie dat op het grondgebied van Melle ligt, werd toegevoegd aan de Emmaüsparochie.

Vanaf 1 september 2017 wordt de kerk  bediend worden vanuit de parochie in Merelbeke-Oosterzele.

dekenaat Wetteren