priester Francis
Francis Vandermaelen, geboren te Appelterre op 30 oktober 1937, trad in 1957 in bij de paters augustijnen en werd op 14 maart 1964 tot priester gewijd in Heverlee.
Op zondag 14 april om 9u30 draagt hij uit dankbaarheid om 60 jaar wijding in de Sint-Martinuskerk te Melle.

Bij de augustijnen werd hij in 1990 verkozen tot prior-provinciaal van de Belgische augustijnerprovincie en tot prior van het klooster in Gent. Toen dat klooster in 1996 haar 700 jaar bestaan vierde, schreef hij de inleiding van het mooie boek dat bij die gelegenheid werd uitgegeven.

Als parochiepriester was hij werkzaam in de Sint-Stefanusparochie en Sint-Elisabethparochie in Gent, de Sint-Monicaparochie in De Haan, de Sint-Bavoparochie te Zingem en de Sint-Jan-Baptistparochie te Ouwegem. In het begin van zijn priesterloopbaan was hij ook godsdienstleerkracht en hulpaalmoezenier in het toenmalige Sint-Vincentiusziekenhuis thans AZ Sint-Lucas. Nu hij in Melle woont, is hij ook in onze Emmaüsparochie nog actief als voorganger en predikant.

Een rode draad doorheen zijn hele priesterloopbaan is zijn inzet voor de oecumene. Als waardering voor zijninspanningen werd hij in 1997 bij decreet van patriarch Maximos Hakim benoemd tot archimandriet van het patriarchaat van de Melkitische Grieks Katholieke kerk. Dit laat hem toe ook in de Byzantijnse ritus te celebreren. Die Byantijnse spiritualiteit en liturgie spreekt hem sterk aan.

De viering in Melle zal dan ook worden opgeluisterd door een Byzantijns koor.

Namens onze parochie wensen we priester Francis nog vele, mooie jaren.

diaken Luk