icoon doop
Aan het einde van de kersttijd, dit jaar op 9 januari, viert de Kerk het feest van de doop van de Heer. Bij zijn doopsel door Johannes horen we wie Jezus werkelijk is: de veelgeliefde Zoon. Tegelijk gaat het ook over ons, die door de doop met Hem verbonden zijn: we zijn Gods geliefde kinderen.

In onze tocht zijn we vandaag aanbeland bij stap 3 :  "Jij bent mijn Geliefde".

De liturgie viert wie Jezus ten diepste is. Hij is Gods veelgeliefde Zoon, zo komt aan het licht bij zijn doopsel door Johannes. Die openbaring is tweevoudig. het gaat tegelijk over ons, die in de doop met Jezus verbonden zijn.

We worden uitgenodigd te bezinnen bij de fresco-schildering in de orthodoxe kerk van de heilige Andreas te Gent;

'Iconen' zijn niet gewoon voorstellingen om naar te kijken. In de icoon is er iemand die naar ons kijkt. Alles heeft dan ook een diepere laag. Er zitten vooral veel verwijzingen naar de Bijbel in.
De icoon wordt geschilders ('geschreven') van de donkere grondlagen naar de lichtere bovenlagen. Er komt meer en meer licht van onze wereld. God zelf is dat Licht.